پانیک درمان قطعی دارد؟
گروه روانپزشکی ویان / درمان اختلالات / پانیک درمان قطعی دارد؟
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده پاینک را تعریف کنیم باید بگوییم، اضطراب بسیار شدید را پاینک می گویند در صورتی که به صورت ناگهانی شروع شود و بعد از مدت کوتاهی به عنوان مثال کمتر از 30 ساعت به اتمام برسد.

این مشکل با اضطراب و ترس شدید بروز می کند. به عنوان مثال اگر فردی از یک حیوان خاصی به شدت بترسد و او را ببیند حمله پانیک در او رخ می دهد.

البته به یاد داشته باشید هرگونه اضطراب و استرسی را نمی توان به پانیک تشبیبه کرد. پانیک علائمی دارد که به صورت مختصر در ادامه آنها را بیان می کنیم.

علائم حملات پاینک چیست؟

کسی به این بیماری دچار است که علائم زیر را داشته باشد:

• این حملات به صورت غیر منتظره هستند یعنی فرد نمی تواند تشخیص دهد که دقیقا چه زمانی دچار حمله می شود و یا در چه موقعیتی حمله رخ می دهد.
  • اگر فردی پانیک داشته باشد، از حمله بعدی ترس و هراس دارد زیرا نمی داند که چه زمانی رخ می دهد  اما از حمله مطلع است.
  • این افراد ترس شدید از مرگ دارند حتی در حدی که ممکن است ارتباطش را با دنیای واقعی قطع کند.

این حملات علائم جسمی نیز دارد که عبارتند از:

• عرق زیاد. البته این عرق عموما سرد است
  • احساس گز گز و مور مور شدن در دست ها و پاها
  • سردرد های شدید مانند میگرن
  • عموما این افراد تنفسشان تند است
  • این افراد تپش قلب شدید نیز دارند
  • احساس گیجی و حالت تهوع
  • احساس درد در قفسه سینه

حالا که پانیک و علائم بروز آن را شناختیم، باید به درمان آن بپردازیم. در این متن قصد داریم تا با درمان قطعی پانیک آشنا شویم.

اختلال پانیک و درمان

درمان قطعی پانیک

در ابتدا برای درمان پانیک باید به یک کلینیک روانشناسی و روانپزشکی خوب مراجعه کنید. در صورتی که به پزشک متخخص مراجعه کنید برای درمان شما ممکن است از روش دارو درمانی یا روان درمانی استفاده کند.

برخی از داروها وجود دارند که در درمان ابتدایی این بیماری بسیار موثر هستند و می توانند آن را کنترل کنند. استفاده از این داروها حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشد و به هیچ وجه نباید سرخود از آنها استفاده کنید.

ممکن است بعد از مصرف زمان مشخصی از این دارو نیاز باشد تا مقدار آن را کم کنید و یا حتی قطع کنید.

روان درمانی پانیک

درمان هایی غیر از استفاده از دارو نیز وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط شما و میزان شدت بیماری شما آن را مشخص می کند و پیش میگیرد.

برخی از این درمان ها عبارتند از:

• در صورت نیاز، باید از رژیم غذایی خاصی استفاده کنید
  • از مواردی که منجر به تحریک حمله ها و یا شدت آن ها می شود باید دوری کنید به عنوان مثال باید از سیگار کشیدن و الکل و همچنین برخی از قرص ها دوری کنید
  • نیاز است تا فردی که حملات پانیک در وی رخ می دهد را از محیط ها و یا شرایطی که منجر به بروز بیشتر اضطراب و استرس می شود دور کنید.

به خاطر داشته باشید عموما حملات پانیک با استفاده از دارو به تنهایی مفید نیست و نیاز است تا حتما همراه با روان درمانی انجام شود. در جلسه های روان درمانی تمریناتی انجام می شود که بتواتنند به ذهن و اضطراب شما کمک کنند.این تمرینات به مواردی از قبیل زیر می تواند کمک کند و در نهایت حملات پاینک شما را کمتر کند  و یا به صورت کامل درمان کند.

بهترین درمان پانیک چیست؟

برای درمان پاینک باید خودتان به خودتان کمک کنید در غیر صورت هیچ روش درمانی موثر نخواهد بود. موثر ترین و مهم ترین و بهترین روش درمان پاینک این است که شما پانیک را به عنوان یک موجود ضعیف بدانید که می توانید آن را شکست بدهید.

کلام آخر

پاینک یکی از اختلال های روانی و اضطرابی است که باید برای درمان آن به سرعت اقدام کنید و در حین حال آن را جدی بگیرید و در عین حال آن را ضعیف ببینید تا بتوانید پانیک را درمان کنید. بهتر است برای کم کردن شدت بیماری و کم کردن حملات، خودتان را از محیط های تنشی و پر استرس دور کنید.

برچسب ها:

شانزده − 6 =