تماس با تمام بخش‌های گروه ویان

۰۲۱۹۱۰۰۷۳۹۳

واتس‌آپ برای ایرانیان مقیم سایر کشورها

۹۸۹۰۲۲۳۲۶۰۸۰

۹۸۹۳۳۰۶۲۰۹۱۱

لوگو به همراه اطلاعات ویان
گروه روانپزشکی ویان / کودک و نوجوان / نحوه برقراری رابطه موثر با نوجوان

نحوه برقراری رابطه موثر با نوجوان

نوجوانان ممکن است به واسطه گذر از دوران کودکی و ورود به دوران نوجوانی و تغییرات هورمونی مختص این دوران، تغییراتی در رفتار خود نشان دهند. گاهی این تغییرات رفتاری موجب به وجود آمدن تشویش و نگرانی در سیستم خانواده می‌شود. ممکن است والدین اینگونه پندارند که‌ نوجوانشان سرکش شده است. یا در مواردی دیده می‌شود که نوجوان در دنیای خود غرق شده و تنهایی و انزوا را برمیگزیند و همین کناره‌گیری موجب اضطراب در والدین می‌شود. نوجوان در این دوران سردرگمی را تجربه می‌کند که همین موضوع می‌تواند بسیار بر خلق او تاثیر منفی بگذارد.

از طرفی دیگر والدین که اکنون شاهد بزرگ شدن فرزند خود و میل او برای داشتن استقلال و خودمختاری هستند، گاهی مضطرب و نگران این موضوع می‌شوند که نکند کنترل از دست آن‌ها خارج شود.

بنابراین همین موضوع می‌تواند نقطه آغاز تنش‌ها و ناسازگاری‌ها باشد.

بسیار مهم است که در این دوران بتوانیم دنیای درون‌روانی نوجوان را درک کنیم و از دید او به دنیای بیرون بنگریم تا نوجوانمان بتواند در سایه این همراهی به سلامت این دوران را سپری کند.

برقراری رابطه موثر با نوجوان بدین معناست که نوجوان بداند والدینش در هر شرایطی کنار او هستند، بدون قضاوت، سرزنش و هر گونه رفتار تحقیرآمیز.

 

ارتباط-با-نوجوان

چگونه می‌توان رابطه موثر با نوجوان برقرار کرد؟

قبل از هر چیزی بپذیریم ‌این دوران چالش‌های فراوانی دارد که ممکن است خلق نوجوانمان را تحت تاثیر قرار دهد. اینگونه به خود کمک می‌کنیم تا ظرفیت پذیرش  تغییرات رفتاری مختص این دوران را در خود ایجاد کنیم.

  با نوجوانمان رابطه‌ای صمیمانه مانند یک دوست برقرار کنیم. با رابطه دوستانه به او نشان دهیم مشتاق شنیدن حرف‌ها و دغدغه‌هایش هستیم.

قبل از دادن هر راهکاری نظر خود نوجوان را بپرسیم. این کار موجب می‌شود تا علاوه بر آشنا شدن با دنیای درونی نوجوان، به وی نیز کمک شود تا بتواند توانایی حل مسائله را در خود پرورش دهد.

به نوجوانمان اعتماد کنیم و به او نشان دهیم که مورد اطمینان ما است و در هر صورت حتی اگر اشتباهی از وی سر بزند، کنارش هستیم تا به او کمک کنیم.

همیشه به خاطر داشته باشیم که بهترین دوست و همراه برای نوجوان، والدینش هستند. بنابراین برای حفظ کیفیت رابطه با نوجوان همواره پویا باشید.

 

فرناز رضایی

روانشناس بالینی و درمانگر کودک و نوجوان از گروه روانپزشکی ویان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *