تماس با تمام بخش‌های گروه ویان

۰۲۱۹۱۰۰۷۳۹۳

واتس‌آپ برای ایرانیان مقیم سایر کشورها

۹۸۹۰۲۲۳۲۶۰۸۰

۹۸۹۳۳۰۶۲۰۹۱۱

لوگو به همراه اطلاعات ویان
گروه روانپزشکی ویان / مشاوره روانشناسی / بهترین روش های درمان پرخاشگری در نوجوان

بهترین روش های درمان پرخاشگری در نوجوان

بلوغ با تغییرات جسمی و روحی همراه است. به همین خاطر نوجوان در سن بلوغ ممکن است دچار پرخاشگری شود. این مشکل از جمله مسائلی است که می تواند خانواده را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. کما اینکه بسیاری از والدین نمی دانند که در زمان پرخاشگری نوجوان باید چه رفتاری را از خودشان نشان دهند.  به همین مناسبت در این نوشته از ویان در مورد درمان پرخاشگری در نوجوان خواهیم گفت و راهکارهایی را در همین زمینه پیش روی خانواده ها قرار خواهیم داد.اگر شما هم به دنبال پیدا کردن جواب سوالات زیر هستید تا آخر این مطلب با ما همرا ه باشید:

چگونه با نوجوان پرخاشگر رفتار کنیم

نحوه برخورد با دختر نوجوان پرخاشگر

با پسر نوجوان عصبی چگونه رفتار کنیم

راه های مقابله با پرخاشگری

خشم و پرخاشگری در نوجوان

خشم حالتی است که افراد در زمان روبرو شدن با مسائل و مشکلات و همچنین محرک های نامناسب محیطی آن را از خود بروز می دهند. خشم و عصبانیت از جمله حالت های آشنایی هستند که همه ی افراد آن را تجربه کرده اند. با این حال اما حالت خشم و پرخاشگری می تواند با شدت بیشتری در نوجوانان نمود پیدا کند. این مساله اغلب به این دلیل است که نوجوان در این بازه سنی از کودکی فاصله گرفته و با بحران بزرگسالی و پذیرش مسئولیت های اجتماعی روبرو گشته است. به همین دلیل پرخاشگری در نوجوانان مسئله ای غیر عادی نیست و ممکن است اغلب آنها به چنین مشکلی دچار شوند. با این تفسیر اما درمان پرخاشگری در نوجوان باید جدی گرفته شود.

 

درمان-پرخاشگری-در-نوجوان

 

علت پرخاشگری در نوجوان

برای رفع هر مشکل در وهله ی اول لازم است تا دلایل و علت های بروز مشکل را بدانیم. در ادامه مهمترین دلایل پرخاشگری نوجوان را ذکر می کنیم:

  • فعال شدن هورمون ها از جمله هورمون های جنسی در سنین نوجوانی
  • وراثت و ژنتیک
  • آزارهای فیزیکی و آزار جنسی
  • قرار گرفتن در معرض خشونت های خانگی و اجتماعی
  • تحت تاثیر رسانه قرار گرفتن ( به عنوان مثال سرگرم شدن با بازی های کامپیوتری خشن)
  • نوشیدن الکل و استعمال مواد مخدر
  • داشتن سلاح گرم در منزل
  • آسیب هایی که ممکن است در اثر ضربه به مغز وارد گردد
  • سلب حق و مورد تجاوز حقوقی قرار گرفتن
  • در معرض توهین ها و آزارهای کلامی قرار گرفتن
  • مورد تنبیه واقع گشتن و تجربه آسیب های فیزیکی
  • عدم توجه به سلیقه و علایق نوجوان
  • تحت فشار قرار دادن نوجوانان و وادار کردن آنها به انجام کارهایی که علاقه ای به آن ندارند
  • امر و نهی زیاد و برخورد نامناسب با نوجوان

اینها موارد کلی هستند که می توانند در بروز پرخاشگری نوجوان موثر باشند. با این حال لازم است تا والدین با دلیل این گونه از رفتارها آشنا شده و شناخت خودشان را از این گونه مسائل افزایش دهند. کما اینکه شناخت فرزند نیز اهمیت دارد و والدین می توانند با شناخت بیشتر از فرزندشان و همچنین آگاهی نسبت به دلایل بروز پرخاشگری پیشگیری مناسبی را در رابطه با این مسائل به انجام برسانند. همچنین لازم به ذکر است که برای رفع و درمان پرخاشگری در نوجوان شما می توانید به کلینیک ویان مراجعه بفرمایید.

روش های درمان پرخاشگری و کنترل خشم در نوجوان

پیگیری راه حل برای هر مسئله یا مشکل یک ضرورت بدیهی است. از اینرو به هیچ عنوان نمی توان نوجوان پرخاشگر را به حال خود رها کرد. در وهله ی اول لازم است تا والدین آگاهی شان را نسبت به این مساله بالا ببرند و سپس به فکر روشهای درمانی باشند. در ادامه بعضی از مهمترین روش ها برای درمان پرخاشگری در نوجوان را ذکر می کنیم. اما قبل از آن لازم است بدانید که مشاوره گرفتن از متخصص و کارشناس در این حوزه بسیار حایز اهمیت می باشد. چرا که نوجوان در سن حساسی است و مراقبت کردن از او اهمیت ویژه ای دارد.

  • فهمیدن و درک نمودن نوجوان مهم است. پس باید او را درک کنید و اگر برخورد نامناسبی دارید نوع برخورد با نوجوان را تغییر دهید. همراه او باشید و به او حس امنیت بدهید.
  • دلیل خشم و پرخاشگری در نوجوان را کشف کنید. برای درمان شما باید بدانید که پرخاشگری در او از کجا نشات می گیرد.
  • برای درمان پرخاشگری در نوجوان به او مسئولیت بدهید و پس از انجام آن حتما از او تشکر و قدردانی کنید. شرایطی را برای او فراهم آورید تا او احساس با اهمیت بودن بکند.

 

پرخاشگری-در-نوجوان

 

بیشتر بخوانید : اجتماعی کردن نوجوان خجالتی

چگونه می توان مسئله را حل کرد؟

  • صبورانه و همدلانه به او بگویید که خشم و پرخاشگری می توانند تاثیرات بدی را بر روی زندگی او بگذارند. آگاهی او را افزایش داده و روش های کنترل خشم را به او آموزش دهید.
  • برای درمان پرخاشگری در نوجوان شرایط را برای او شبیه سازی کنید. به عنوان مثال زمانی که خودتان خشمگین و ناراحت هستید خود را کنترل نموده و اینگونه مدیریت کردن خشم و حل مساله را به او یاد دهید.
  • به هیچ عنوان فرزندتان را با کسی مقایسه نکنید. شرایط منزل را آرام کنید و اجازه دهید تا فرزندتان در منزل احساس آرامش داشته باشد.
  • زمانی که در جمع قرار دارید نقاط قوت و توانایی های فرزندتان را بازگو کنید. در جمع از او تعریف کنید و به ایجاد شدن حس خوب در او کمک نمایید.
  • زیاد او را کنترل نکنید. حریم شخصی فرزندتان را رعایت کنید. با این حال به هیچ عنوان نباید از او غافل شوید. بهتر است یک نظارت نسبی و نامحسوس بر روی کارهای نوجوانتان داشته باشید.
  • تحت هیچ شرایطی او را وادار به انجام کاری نکنید. اجازه دهید تا حق انتخاب و اختیار داشته باشد.
  • برای کشف دلایل پرخاشگری و همچنین برای حل این مشکل نظر یک متخصص یا کارشناس را جویا شوید.

 

درمان دارویی پرخاشگری نوجوان

 

درمان دارویی برای پرخاشگری نوجوانان باید توسط یک پزشک متخصص تجویز و نظارت شود. درمان دارویی برای پرخاشگری نوجوانان معمولاً شامل داروهای ضداضطراب، آنتی‌دپرسانت‌ها، داروهای تنظیم کننده حالت خلقی، و در برخی موارد داروهای ضدافسردگی می‌باشد.

برای انتخاب داروی مناسب، پزشک باید ابتدا تشخیص دقیقی از وضعیت پرخاشگری نوجوان بگیرد و سپس بر اساس شدت و علائم مرتبط، داروی مناسب را تجویز کند. همچنین، پزشک ممکن است ترکیب درمان دارویی با مشاوره روانشناختی یا روانپزشکی توصیه کند تا بهترین نتیجه در درمان پرخاشگری نوجوانان به‌دست آید.

مهم است که هرگز داروهای تجویز شده برای پرخاشگری نوجوانان بدون تجویز و نظارت پزشک مصرف نشوند، زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند و تأثیرات مخربی بر روی سلامتی نوجوان داشته باشند. بهتر است همواره با پزشک خود در ارتباط باشید و تمامی سوالات و ابهامات خود را با او در میان بگذارید.

 

 

جمع بندی:

پرخاشگری یک مشکل شایع و جدی در میان نوجوانان است. این مساله می تواند دلایل متعددی داشته باشد. والدین بهترین افرادی هستند که می توانند برای درمان این مشکل به فرزندشان کمک کنند. در این نوشته روش ها و راهکارهایی را برای درمان پرخاشگری در نوجوان پیش روی والدین قرار دادیم. با این تفاسیر اما به شما توصیه می کنیم که در پروسه درمان حتما از نظرات و ایده های کارشناسان مجرب این حوزه کمک بگیرید.

این افراد با دانش و تجربیاتی که دارند می توانند بهترین و موثرترین روش ها و راهکارها را پیش روی شما قرار دهند. در همین زمینه کلینیک ویان آماده خدمت رسانی به شما است.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 26 میانگین: 3.8]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *