تماس با تمام بخش‌های گروه ویان

۰۲۱۹۱۰۰۷۳۹۳

واتس‌آپ برای ایرانیان مقیم سایر کشورها

۹۸۹۰۲۲۳۲۶۰۸۰

۹۸۹۳۳۰۶۲۰۹۱۱

لوگو به همراه اطلاعات ویان
گروه روانپزشکی ویان / کودک و نوجوان / راهکار درمان استرس نوجوانان

راهکار درمان استرس نوجوانان

نوجوانی یک دوره ی سنی است که نوجوانان به درک بیشتر مسائل زندگی می رسند و استرس های مختلف برای آنها به وجود می آید. برای درمان استرس نوجوانان، راه های مختلفی وجود دارد. گاهی استرس ها با انجام چند راه حل ساده کاهش می یابند و قابل حل می شوند؛ در حالیکه بیشتر استرس نوجوانان با کمک مشاور و راهنمایی های او، قابل حل یا کنترل هستند. در این مقاله برای شما علائم و راه های درمان استرس نوجوانان را بررسی و بیان می کنیم. برای آشنایی بیشتر با روش های حل این مشکل، با ما همراه باشید.

 

درمان-استرس-نوجوان

استرس نوجوانان یک مسئله مهم و جدی

امروزه با وجود مشکلات زیاد جامعه، خانواده ها آن قدر درگیر مشکلات خود هستند که گاهی از استرس نوجوانان خود غافل می مانند. برخی از خانواده ها تصور می کنند یک نوجوان استرس زیادی تحمل نمی کند اما طبق تحقیقات انجام شده، نوجوانان بیشتر از هر رده سنی دیگر استرس را تجربه می کنند.

به طور کلی بدن انسان در مقابل هر خطر، فشار ذهنی، ترس و برای انجام کارهای جدید و سخت، از خود واکنش نشان می دهد. این واکنش بدن استرس نامیده می شود. استرس برای انسان هم مفید و هم مضر است؛ استرس انگیزه ی انجام کارها و ریسک پذیری افراد را بالا می برد اما در صورتی که میزان آن شدید باشد، برعکس عمل کرده و به انسان صدمه می زند.

پس از دوره کودکی که معمولا فرد نسبت به مسائل زندگی اهمیت زیادی نشان نمی دهد، وارد نوجوانی می شویم. نوجوانی دوره ای است که به یکباره اهمیت مسائل مختلف زندگی، برای فرد مشخص می شوند. یک نوجوان، گاهی بر اثر انتظار خانواده ها در مورد رفتار، گفتار، نمرات و دوستان او دچار استرس شدید می شوند؛ بنابراین منشا اصلی استرس نوجوانان می تواند انتظار خانواده و اطرافیان او باشد.

 

 

علائم استرس در نوجوانان

علائم مختلفی سبب ایجاد استرس در نوجوانان می شوند. اگر والدین علائم مختلف استرس نوجوانان را بشناسند، برخی رفتارهای خود را تغییر می دهند و با رفتار و گفتار خود، استرس آنها را افزایش نخواهند داد. هم چنین والدین به این باور می رسند که هرچند دلایل استرس نوجوانان از نظر آنها کم اهمیت و ساده باشند، می توانند به نوجوان و آینده او صدمات جبران ناپذیری وارد کنند؛ به همین دلیل این علائم را جدی می گیرند.

تحصیل: مدرسه، امتحانات و کنکور عوامل پررنگی در ایجاد استرس نوجوانان می باشند. بهتر است برای نمرات و پیشرفت نوجوان، او را تحت فشار قرار ندهید.

تغییرات خلقی و جسمی: به دلیل بلوغ، روحیات و جسم نوجوان دچار تغییر می شوند. این تغییر ناگهانی، استرس و دلشوره های زیادی به نوجوان وارد می کنند.

مشکلات خانواده: مشکلات خانواده، مهمترین تاثیر را روی استرس نوجوان دارند. بهتر است برای رفع مشکلاتی از قبیل: مشکلات زناشویی، دعوا و درک نکردن یکدیگر، ناآگاهی در چگونگی برخورد با نوجوان، روابط عاطفی کمرنگ و … به مشاوره مراجعه کنید.

مشکلات مالی: بهتر است نوجوان از مشکلات مالی خانواده تا جایی که امکان دارد، آگاه نباشد. مشکلات مالی فشار زیادی روی نوجوان وارد می کنند. در این مواقع نوجوان برای پرداخت شهریه، هدیه دادن به دوستان، شرکت در کلاس های مختلف و … دچار استرس می شود.

از جمله موارد دیگر در ایجاد استرس نوجوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعتماد به نفس پایین، درگیرشدن نوجوان در مسائل عاشقانه، پیدا کردن یک دوست خوب، تفاوت گذاشتن والدین بین فرزندان، مدیریت نکردن زمان برای انجام کارهای مهم، اتفاقات ناگوار، تلاش برای پذیرفته شدن از سوی اطرافیان و دوستان و … .

 

راهکارهای  درمان استرس نوجوانان

برای درمان استرس نوجوانان بهتر است از کمک یک مشاور ماهر و متخصص در این زمینه استفاده کنید. مشاور راه های مقابله، کنترل و حل استرس را برای شما بیان کرده و در حل این مشکل به شما کمک بزرگی خواهد کرد. در کنار راهکارهای تخصصی مشاور، می توانید با انجام و کنترل روش های زیر، به نوجوان خود کمک کنید.

استراحت کافی: نوجوانان به دلیل برنامه های درسی، رفت و آمد با اطرافیان و دوستان و … کمتر استراحت می کنند. این در حالی است که در این سن به استراحت کافی برای کاهش استرس خود نیاز دارند. به نوجوان یادآوری کنید که حتی یک خواب کوتاه در میان کارهای روزمره، به آنها کمک بسیار زیادی می کند.

ورزش: بهترین راه کاهش استرس نوجوانان، ورزش است. با نوجوان خود همراه شوید و او را به انجام فعالیت های بدنی و ورزش تشویق کنید تا استرس او را به طور قابل توجهی کاهش دهید. استمرار ورزش بدن آنها را برای مقابله با استرس های ناگهانی، بسیار آماده می کند.

رژیم غذایی مناسب: برای درمان استرس نوجوانان، بهتر است مواد غذایی و خوراکی های سالم در درسترس آنها قرار دهید. هنگام استرس، معمولا نوجوانان از تغذیه های نامناسب مانند تنقلات و فست فود استفاده می کنند. به جای تنقلات نامناسب، آنها را به خوردن پروتئین های سالم، شکلات تلخ، آجیل، لبنیات، میوه و سبزیجات عادت دهید.

انجام کارهای مورد علاقه: نوجوان را تشویق کنید که هنگام مواجهه با استرس، به انجام کارهایی که به آنها علاقه دارد بپردازد. این کار باعث کاهش استرس نوجوانان و تقویت استعدادهای مختلف او می شود. هنگامی که با وجود استرس، شروع به انجام کاری می کند، به خود آموزش می دهد که برا حل مشکلات باید ابتدا خود را آرام کرد. با ذهن آرام، راه حل های بهتری برای حل مشکلات پیدا می شود.

 

درمان-استرس-نوجوانان

تاثیر رفتارهای والدین در درمان استرس نوجوانان

حمایت والدین از نوجوان: نوجوان در این رده سنی، نیاز به حمایت از طرف والدین خود دارد. برای درمان استرس نوجوانان، والدین نباید برای مسائل مختلف ازجمله: نمرات، دوستان و رفتارهای نوجوان، او را تنبیه یا سرزنش کنند.

در این مواقع، در صورتی که نوجوان عملکرد درستی در این زمینه ها ندارد، باید با درست صحبت کردن او را آگاه کنند. امکان اشتباه در نوجوانان بسیار زیاد است؛ زیرا فرد در این سن هنوز تجربه زیادی ندارد و به جای والدین بازدارنده، به والدین حمایتگر نیاز دارد.

صحبت درباره ی استرس ها: یکی از راه های درمان استرس نوجوانان این است که با او درباره ی استرس های مختلفی که با آنها درگیر می شود، صحبت کنید. گاهی ممکن است مسائل کوچکی باعث استرس نوجوان شوند که به نظر والدین حائز اهمیت نیستند.

در این مواقع باید خود را یک نوجوان تصور کرده و از دید او به ماجرا نگاه کنید. هنگامی که با نوجوان درباره ی استرس های او صحبت می کنید و به حرف های او گوش می دهید، به نوجوان احساس امنیت و رفاقت منتقل می کنید. با این کار باعث می شوید نوجوان در هنگام مواجهه با مشکلات دیگر خود، ابتدا به سراغ شما بیاید.

پر رنگ کردن ویژگی های مثبت نوجوان: برای رفع استرس نوجوانان، باید هنگامی که دچار استرس می شوند ویژگی های مثبت و استعدادهای آن ها را به یادشان بیاورید. به طور کلی نوجوان هنگام مواجهه با استرس، روی ویژگی های منفی و کمبود های خود تمرکز می کند و گاهی تصور می کند نمی تواند از پس مشکلات خود بر بیاید.

در این زمان شما با یادآوری ویژگی های مثبت او، به او یاد می دهید توانایی برخورد با مشکلات مختلف را دارد. علاوه بر این باید قدرت نه گفتن و مقابله با استرس های مختلف را به او آموزش دهید.

 

استرس-نوجوان

 

 

تاثیر مشاور برای درمان استرس نوجوانان

برای کنترل و درمان استرس نوجوانان ، بهترین راه حل مراجعه به مشاور متخصص است. کلینیک ویان، یک مرکز روانشناسی بسیار خوب برای درمان مشکلات نوجوان شما است. در کلینیک ویان، بهترین مشاوران متخصص مشغول به درمان مشکلات مختلف روانشناسی هستند. شما برای درمان استرس نوجوان خود می توانید به کلینیک ویان مراجعه کرده و از راهنمایی ها و راه حل های تخصصی مشاوران بهره ببرید.

 

گروه روانپزشکی ویان

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.4]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *